Viidakkomehubaari selvisi vaikeuksista ja on nyt vuoden kasvuyritys

Jungle Juice Bar on helsinkiläisten Noora Ja Petteri Fagerströmin vuonna 2011 perustama yritys, jolla nykyään on toimipisteitä ympäri Suomea ja kaksi ulkomaillakin. Konseptina on myydä hedelmistä, marjoista ja vihanneksista valmistettuja terveellisiä juomia, ns. terveellistä pikaruokaa. Viidakkoteema tuli mieleen paljon matkailevalle pariskunnalle siitä, että he olivat törmänneet vastaaviin mehubaareihin lähinnä eksoottisemmissa matkakohteissa. Yrityksen logoksi valikoitui pitkänokkainen lintu, tukaani. Myös mehujen nimet noudattelevat viidakkoteemaa.

Tuoreiden raaka-aineiden lisäksi mehuihin voidaan lisätä terveellistä lisäpotkua, kuten esimerkiksi guaranaa, acaita, spirulinaa tai goji-marjoja. Juomia maustetaan mm. mintulla, basilikalla, fenkolilla ja inkiväärillä. Niihin ei lisätä sokeria tai käytetän minkäänlaisia tiivisteitä. Menestys ei kuitenkaan tapahtunut kertaheitolla, vaan vaati paljon työtä, uskoa omaan tekemiseen ja loputtomia työpäiviä. Välillä on parisuhdekin ollut koetuksella yritystoiminnan haastavampina vuosina. Nyt pariskunta on kuitenkin naimisissa, heillä on kolme lasta ja yritystoimintakin varsin vakaalla pohjalla, on siis aika kertoa miten tähän päästiin.

Noora ja Petteri tapasivat kahdeksan vuotta sitten sokkotreffeillä. Heidän yhteinen kaverinsa aavisteli juuri tahoillaan eronneiden Nooran ja Petterin sopivan hyvin yhteen ja järjesti tapaamiseen helsinkiläisravintola Manalassa. Treffit sujuivat hyvin ja pariskunta lähti vielä yhdessä jatkoille. Nooran mukaan pariskunta on viettänyt lähes kaiken aikansa yhdessä ensitreffien jälkeen. He muuttivat yhteen asumaan jo muutaman viikon kuluttua. Pariskunnan ensimmäinen yhteinen lomamatka suuntautui Balille ja matkaan liittyi pysähdys Singaporen lentokentällä. Tämä oli oikeastaan Jungle Juice Barin ensiaskel, sillä lentokentällä Noora huomasi houkuttelevan tuorepuristettuja mehuja tarjoavan mehukojun ja sanoi Petterille, että haluaisi perustaa itse juuri tuollaisen yrityksen. Maailmalla mehubaarit olivat jo tuolloin saavuttaneet suurta suosiota, mutta Suomeen ne eivät olleet vielä ehtineet. Asiaa pohdittiin matkan ajan ja kotiin palattuaan Noora päätti kokeilla ideaansa käytännössä.

Kouluaikoinaan Noora oli ahkera opiskelija ja haaveili lääkärin ammatista. Sitä silmällä pitäen hän luki pitkää matematiikkaa, fysiikkaa ja latinaa ja lukiossa hänen keskiarvonsa oli yli 9. Noora vietti lapsuutensa Itä-Helsingissä ja asui kahdestaan yksinhuoltajaäitinsä kanssa. Hänen isänsä menehtyi Nooran ollessa 14-vuotias. Tuolloin suruaan käsittelevä tyttö päätti, että hän tulee pärjäämään elämässä. Seuraavana vuonna Noora innostui liikunnasta ja harrastus on jäänyt. Nykyään hän on toiselta ammatiltaan joogaohjaaja ja harrastaa aktiivisesti myös jalkapalloa. Lukiossa häntä alkoivat kuitenkin kiinnostaa latinan sijasta pojat ja hauskanpito, eikä ovi lääkikseen auennut. Noora päätti ottaa muutaman välivuoden ja hän teki parhaimmillaan neljää työtä samaan aikaan, säästi rahaa ja matkusteli. Vähitellen ajatus yrittäjyydestä alkoi kiinnostaa, mutta Kauppakorkeakoulu tuntui vaihtoehtona liian teoreettiselta. Sen sijaan hän aloitti tradenomiopinnot ammattikorkeakoulussa. Petteri taas oli osakkaana turvallisuusalan yrityksessä, eikä ollut suunnitellut mehuyrittäjäksi ryhtymistä. Nooran innostamana hän kuitenkin myi nopeasti Jungle Juice Barin perustamisen jälkeen osuutensa edellisestä yrityksestä ja alkoi työskennellä täysipäiväisesti mehubaarissa Nooran rinnalla.

Ensimmäinen Jungle Juice Bar avasi ovensa Vantaalla kauppakeskus Jumbossa alkuvuodesta 2011. Ostoskansan metsästäessä aarteita talven alennusmyynneistä Noora ja Petteri kokeilivat ensimmäistä kertaa mehun myymistä kojustaan. He olivat palkanneet avukseen yhden työntekijän ja lisäksi yksi ystävä oli tullut auttamaan ja jakoi alennuskuponkeja ohitse kulkeville shoppailijoille. Kiinnostus ylitti odotukset ja pian mehukojun edessä oli valtava jono. Töihin joutuivat palkatun työntekijän lisäksi Noora, Petteri ja myös apuun tullut ystävä. Noora työskenteli tuolloin baarimikkona helsinkiläisessä baarissa ja suuntasi kauppakeskuksesta vielä iltavuoroon. Samana iltana hän kuitenkin päätti irtisanoutua ja siirtyä kokoaikaisesti pyörittämään mehubaaria. Pian myös Petteri jätti päivätyönsä ja siirtyi Jungle Juice Barin pariin. Mehujen ideana ovat terveellisyys, aidot ja puhtaat raaka-aineet sekä tuoreus ja tämä tuntui kiinnostavan nyt myös suomalaisia. Pariskunnan työviikot venyivät 80 tunnin mittaisiksi. Kaikki rahat olivat kiinni yrityksessä ja stressi koetteli myös parisuhdetta. Pariskunnalle syntyi kaksi ensimmäistä lasta nopealla aikataululla ja arjen pyörittäminen vei voimia. Noora varoittaakin aloittelevia yrittäjiä varautumaan aluksi tekemään todella pitkiä päiviä ja säilyttämään uskon omaan unelmaan silloinkin, kun tielle tulee töyssyjä.

Jungle Juice Barin toinen toimipiste avattiin kesäkuussa 2011 Itäkeskukseen ja kaksi muuta baaria avattiin vielä lentokentälle ja kauppakeskus Esplanadiin. Hyvin alkanut yritystoiminta hiipui, kun Itäkeskuksen piste ei tuottanutkaan toivotulla tavalla. Uusista toimipisteistä piti lopettaa kaksi ja pariskunnan valtasi pettymys. Alun perin lupaavalta vaikuttanut yritystoiminta ei innostanut enää samalla tavalla ja vaikutti siltä, että pelikoneilla voisi tienata mehubaaria paremmin. Uraa ei loppujen tarvinnutkaan vaihtaa, sillä he keksivät ratkaisuna Leijonan luola -tv-ohjelmaan osallistumisen. He esittelivät ohjelmassa konseptiaan ja sijoittajat innostuivat. Toiminta lähti uuteen nousuun, kun asiantuntijoiden avustukselle paneuduttiin ongelmakohtien korjaamiseen ja kuluja karsittiin. Nykyään firmalla menee jälleen hyvin. Mehubaareja on tällä hetkellä yhteensä 17 ja Jungle Juice Bar työllistää yli 120 ihmistä. Liikevaihto on kasvanut vuoden 2015 3,2 miljoonasta eurosta jo seuraavan vuoden 5,1 miljoonaan euroon. Fagerströmit toteavat, että kuuden desilitran suuruinen juoma käy tuhtiutensa puolesta vaikka lounaan korvaajaksi. He ovat olleet yhteydessä Luottokuntaan, jotta maksuvälineiksi kävisivät myös lounassetelit. Toistaiseksi Luottokunta ei ole tähän myöntynyt ja tämä harmittaa Fagerströmejä. He haluaisivat nimenomaan markkinoida mehuja epäterveellisen pikaruoan korvaajina.

Kasvuyritys on huomattu laajemminkin ja Talouselämä nosti Jungle Juice Barin viime vuonna yhdeksi vuoden kasvuyrityksistä. Nooralla ja Petterillä on edelleen yrityksensä suhteen kunnianhimoisia suunnitelmia, sillä he haluavat vihdoin suunnata myös ulkomailla mehubaarin kanssa. Ensimmäinen ulkomainen toimipiste avattiin Madridiin ja toinen on suunnitteilla vielä julkistamattomaan maahan. Terveellisyys on kansainväliset rajat ylittävä trendi ja nyt jo vakiintuneen yrityksen tulevaisuus näyttää lupaavalta.