Slush

Slush on kasvuyritys- ja teknologia-alan tapahtuma, joka yhdistää kasvuyritykset merkittävimpiin kansainvälisiin vaikuttajiin, sijoittajiin ja mediaan. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2008 lähtien, vuodesta 2014 tapahtumapaikkana on toiminut Helsingin Messukeskus. Slushin pyrkimyksenä on auttaa yrittäjiä menestymään ja kannustaa heitä nostamaan yrityksensä maailman huipulle omalla alallaan.

10

Slushissa vierailevat vuosittain myös useat suuryritykset Amazon, Google, Alibaba ja Rakuten. Slush onkin onnistunut muutamassa vuodessa kasvamaan yhdeksi Euroopan suurimmista kasvuyritystapahtumista. Slushin järjestäjänä toimii voittoa tavoittelematon yhteisö, jonka jäsenistössä on sijoittajia, yrittäjiä, opiskelijoita ja vapaaehtoisia.

Ensimmäinen Slush järjestettiin vuonna 2008 Kulttuuritehdas Korjaamolla. Vuonna 2009 tapahtuma muutti Kaapelitehtaalle. Ensimmäisten kolmen vuoden aikana tapahtuma tavoittelu paikallisia yrittäjiä ja sijoittajia ja kasvatti osallistujamääränsä 250:sta 500:aan. Vuonna 2011 tapahtumaan otti osaa jo 1 500 osallistujaa, 150 kasvuyritystä ja 15 pääomasijoitusyhtiötä. Kasvu jatkui hurjalla vauhdilla ja vuonna 2013 Kaapelitehtaalle kerääntyi jo 7 000 ihmistä, 1 200 kasvuyritystä ja 120 pääomasijoitusyhtiötä. Tapahtuma alkoi saada enenevässä määrin kansainvälistä huomiota ja siitä kirjoitettiin artikkeleita The New York Timesissa ja The Wall Street Journalissa. Tapahtumassa kävi puhumassa mm. Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves ja Skypen perustaja Niklas Zennström.

11

Vuonna 2014 tapahtumaan osallistui 14 000 ihmistiä 79 eri maasta. Kyseessä oli Suomen historian suurin tekninen tuotanto, jonka järjestelyt olivat mittavammat kuin 2007 vuoden Euroviisuissa, jotka järjestettiin Suomessa. Vuonna 2014 tapahtumassa vuosittain järjestetyn pitching-kilpailun voittajaksi selvisi internet-liikenteen hallitapalveluja kehittävä Enbrite.ly joka sai palkinnoksi 500 000 euron sijoituksen. Kyseessä oli koskaan vastaavanlaisessa kilpailussa jaettu palkinto. Vuonna 2015 Slush sai Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon.

Cartagena Capital-sijoitusyhtiön investointipankkiiri Falk Müller-Veerse kehuu Slushin olevan loistava tapahtuma kaikkien Itämeren maiden kannalta. Hänen mukaansa sijoittajien tarvitsemat järjestelyt toimivat hyvin. Müller-Veerse sanoo, että Slushissa on mukana enemmän sijoittajia kuin missään muussa eurooppalaisessa kasvuyrityskonferenssissa. Müller-Veerse jatkaa, että verkostoitumismahdollisuudet ovat tapahtumassa erinomaiset.

12

Yrityksistä suuri osa tulee paikalle pääomasijoittajia etsimään. Yrityksillä on myös muita tarpeita. Ebee Smart -yrityksen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Charel Feiereisen sanoo, että tavoitteena on päästä vaihtamaan ajatuksia toisten samanlaisten yritysten kanssa. Hän toteaa, että tapahtumasta haetaan myös sijoittajia ja yhteistyökumppaneita sekä näkyvyyttä omalle yritykselle.

Slushin ohessa järjestetään ensimmäistä kertaa vuonna 2016 yksipäiväinen kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma keskittyvä kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Smash-tapahtuma, joka keskittyy liikuntaan, terveyteen ja urheiluun. Smash-organisaation mukaan maailmanlaajuisesti sporttibisneksellä on 400 miljardin euron markkinat. Työ- ja elinkeinoministeriön muutaman vuoden takaisen selvityksen mukaan liikuntabisneksen yhteenlaskettu liikevaihto Suomessa on yli 5,5 miljardia euroa. Smashin tavoitteena on saattaa yhteen kansainvälisiä kasvuyrityksiä, sijoittajia ja mediaa sekä auttaa yrittäjiä menestymään ja nostamaan yrityksensä aloillaan maailman parhaaksi. Ensimmäinen Smash-seminaari järjestetään Slush-viikon tiistaina 29. marraskuuta 2016 Helsingin Kattilahallissa. Kansainvälisistä yrityksistä muun muassa Amer Sports on ilmoittautunut mukaan. Smash-tapahtuman päätuottaja on Lentopalloliiton entinen toimitusjohtaja Hanna Iiskola-Kesonen. Smashin toimitusjohtaja on Tommi Kolehmainen.

Slush uudistuu myös musiikin osalta. Slushin ja Smashin lisäksi tänä vuonna järjestetään ensi kertaa musiikkia, teknologiaa ja yrittäjyyttä yhdistävän sisartapahtuma Slush Music. Smash järjestetään 29. marraskuuta Helsingin Kattilahallissa. Slush Music kokoaa puolestaan 30. marraskuuta  ja 1. joulukuuta arvion mukaan 1 500 osallistujaa puhumaan musiikkialan uusista teknologiatrendeistä ja -innovaatioista. Slush Musicin pääyhteistyökumppani on Teosto, joka on mukana myös Slush Musicin ohjelmasisällössä. Tekesin tuotekehitysyksikön Turo Pekari on mukana tapahtumassa myös Allen Bargfreden vetämässä keskustelussa ns. ketju- eli blockchain-teknologian musiikkialalle tarjoamista uusista mahdollisuuksista.