Onnistuneen liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Olet päättänyt ryhtyä yrittäjäksi! Oletpa vaihtamassa kokonaan alaa, tekemässä harrastuksestasi arkipäivätyön tai rakentamassa hiljalleen itsellesi tulevaisuutta, jokaisen onnistuneen yrityksen takana on lähes poikkeuksetta suunnitelma. Sellainen suunnitelma, jota on järkevä seurata ja jonka tavoitteet ovat saavutettavissa.

Liiketoimintasuunnitelman tarkoitus on pitää yrityksesi toiminta linjoissa sen kanssa, mihin haluat tähdätä pitkällä aikavälillä. Onnistunut liiketoimintasuunnitelma on yrityksesi kulmakivi, johon voit aina palata ja muistuttaa itseäsi siitä, miksi tätä hommaa oltiinkaan tekemässä.

Liiketoimintasuunnitelmassa ei ole yhtä oikeata tapaa, vaan se pitääkin tehdä niin, että siinä on sinulle yrittäjänä järkeä ja ymmärrät itse, mikä kyseisen suunnitelman tarkoitus on. Liiketoimintasuunnitelmaa ei kuulu tehdä muita varten, vaan yrittäjälle ja yrityksen ydintiimille, jotta tiedetään, mihin suuntaan ollaan tekemässä ja mitä.

Liiketoimintasuunnitelman tekemistä ei kannata unohtaa, eikä varsinkaan lykätä liian pitkälle. Mikäli olet tähän asti selvinnyt ilman suunnitelmaa, se kannattaisi silti tehdä. Suunnitelman tarkoitus ei ole luoda turhaa byrokratiaa, vaan antaa yritykselle raamit, sekä järkevä kokonaisuus.

Liiketoimintasuunnitelmaa voi käyttää kokonaisena, jonka pohjalle voi rakentaa strategioita ja tulevaisuuden suunnitelmia, kuten laajentumista. On hyvin tärkeää olla tietoinen siitä, mikä yrityksen ydin on, jotta osaa laajentaa sitä järkevästi sekä toimivasti.

Liiketoimintasuunnitelman aloittaminen

liiketoimintasuunnitelma

Et tarvitse erityistä koulutusta tai osaamista liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Riittää, kun osaat kirjoittaa – käsin tai koneella. Liiketoimintasuunnitelman tulee olla sellaisessa muodossa, kuin mistä itse pidät. Oletko askartelija? Tee suunnitelmasta visuaalinen ja kaunis. Pidätkö numeroista? Laita se laskentataulukkoon.

Lähtökohtaisesti kannattaa jokainen oma tekeminen ja suunnitelmien luominen ajatella sitä kautta, että asiat tehdään aina yrityksen hyväksi. Ei ole järkeä kuluttaa turhaan ylimääräistä aikaa kirjoitella suunnitelmia, jos asiakkaat kolkuttelevat oven takana. Suunnitelmaa voi kirjoittaa pikkuhiljaakin silloin, kun on hetkiä aikaa, kunhan sen vain tekee valmiiksi. Se voi olla elintärkeä yllättävälläkin hetkellä.

Liiketoimintasuunnitelma kannattaa aloittaa perusasioista. Miksi yritys perustetaan ja mikä sen liiketoiminta on? Näillä perustelet jo itsellesikin sen, että mikä funktio yrityksellä on. Sen jälkeen kannattaa siirtyä tavoitteisiin – missä näet yrityksen kahden vuoden päästä, mikä on viiden vuoden suunnitelma ja missä tilanteessa ollaan kymmenen vuoden päästä.

Tämän jälkeen kirjataan ylös, miten näihin tavoitteisiin päästään. Liiketoimintasuunnitelmaa ei tarvitse tahallaan venyttää pitkäksi, sillä jos et itsekään jaksa lukea sitä jatkossa, niin eihän se silloin palvele ketään. Liiketoimintasuunnitelmassa on nimenomaan tärkeätä se, että siitä on hyötyä sitä mukaan, kun yrityskin pyörii.

Ymmärrä alasi

Liiketoimintasuunnitelmaan on hyvä kirjata alalla merkittävät tekijät, sekä mahdolliset muutokset. Arvioi yrityksen heikkoudet, vahvuudet, sekä pohdi, mitkä ovat mahdollisuuksia ja uhkia. Tämä on vanhan koulukunnan SWOT-analyysi, mutta se tarjoaa yritykselle hyvän ymmärryksen alasta sekä kilpailijoista.

Kilpailijatkin kannattaa merkitä, mutta sen sijaan, että niitä vain listaa, kannattaa tarkentaa, mitkä yritykset kilpailevat samoista asiakkaista ja mitkä itse mahdollisena asiakkaana näkisit jokaisen yrityksen etuna. Kun kartoitat alan muita toimijoita, voit löytää tärkeitäkin ideoita, joita lisätä omaan liiketoimintaasi.

Liiketoimintasuunnitelman yksi tärkeimmistä kohdista on tavoitteiden asettaminen ja niiden seuraaminen. Tavoitteita ei voi vain laittaa ja unohtaa, vaan niihin pitää luoda myös järkevät seurausmenetelmät. Huomaathan, että tavoitteita voi tarvittaessa muuttaa, kunhan niitä on.

Liiketoimintasuunnitelmaa ei kannata vain tehdä ja pistää laatikkoon. Tee siitä yrityksellesi hyödyllinen asiakirja, joka kulkee siellä, missä yrityksin. Onko harkinnassa uusi markkinointikampanja? Tarkista nopeasti, mitkä olivatkaan ne kilpailijat, jotka kiinnostavat ja tekevätkö he jotain, mikä saa heidät menestymään? Mieti strategisesti ja fiksusti, niin yritys hyötyy silloin käyttämästäsi resurssista eniten.