Mikä tekee sovelluksesta menestyneen

Puhelinsovelluksia löytyy jokaiseen makuun ja tarpeeseen. Etsitpä puhelimeesi viihdyttävää peliä tai hyödyllistä käyttösovellusta, sovelluksia tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi. Toisista sovelluksista tulee suosituimpia kuin toisista ja siihen on monta erilaista syytä.

Puhelimia käytetään nykyään niin yksityis- kuin työelämässä. Sovelluksen kehityksessä tärkeää on muistaa, että useat menestyneet sovellukset tarjoavat kuluttajalle ratkaisun joko ongelmaan tai tylsyyteen. Ei kannata myöskään toistaa jo olemassaolevaa sovellusta, ellet tarjoa parempaa ratkaisua tai toimivampaa kokonaisuutta. Yksi sovelluksen menestyksen avaimista on sen käyttäjäystävällisyys. Erilaisilla älypuhelimilla on monia erilaisia käyttäjiä, joten sovellusta suunniteltaessa ja toteutettaessa tulee ottaa huomioon oikea kohderyhmä. Käyttäjäystävällinen sovellus ottaa huomioon asioita, jotka on tietyille henkilöille tärkeää. Esimerkiksi ikä voi olla merkittävä tekijä. Ratkaisun tarjoamisen ja käyttäjäystävällisyyden lisäksi koukuttavuus on tärkeää. Koukuttavuuden ei tarvitse olla missään nimessä negatiivinen asia, vaan olisi hyvä luoda sovellukseen ominaisuuksia, jotka tuovat viihdettä ja hauskuutta siihen. Erityisesti pelisovelluksissa tämä on tärkeää.

Hyödylliset sovellukset

 

Hyödyllisiksi sovelluksiksi voidaan kutsua esimerkiksi terveyssovelluksia, projektin hallintasovelluksia tai vaikkapa pankkiappia. Näitä hyötysovelluksia käytetään usein päivittäin ja niiden tuleekin olla koodiltaan ja käyttäjälle näkyvällä osuudellaan hyvin toimivia. Toimivuutta kannattaa miettiä siis erilaisten ominaisuuksien määrässä ja käytettävyydessä, linkkien sekä painallusten määrässä ja jopa värimaailmassa. Mikäli olet luomassa sovellusta, joka on osa jo toimivaa yritystä tai sen on tarkoitus edustaa sitä, pidä huoli siitä, että kyseinen sovellus tukee ja on osa nykyistä brändiä kaikin puolin. Hyötysovelluksia käytetään laajalti erilaisilla alustoilla, sekä Applen tuotteissa että Android-käyttöjärjestelmää hyödyntävissä laitteissa. Pidäthän mielessä, että ne kannattaa siis suunnitella monialustaisiksi, jotta et sulje ulkopuolelle ketään. Tämä ei ole esimerkiksi viihdesovelluksissa niin tärkeää, sillä pelejä luodaan aktiivisesti molemmille alustoille.

Viihdesovellukset

 

Viihteellisten sovellusten markkinat, kuten pelit ja verkkokaupat, voivat olla hieman hyötysovelluksia joustavempia ja anteeksiantavampia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niiden toimivuus ole tärkeää. Toimivuudessa kannattaa pyrkiä vähentämään mahdollisia bugeja tai viivytyksiä, sillä ne saavat käyttäjän keskeyttämään helposti. Pelisovelluksissa tärkeää on sen tarina. Esimerkiksi Angry Birds on erinomainen esimerkki erittäin menestyneestä pelistä, jonka tarina vie pelaajan mukanaan. Viihteellisyys on tärkeä osa myös muita viihdesovelluksia ja esimerkiksi muotiliikkeiden sovelluksista löytyy paljon videoita sekä kuvia, joista voi inspiroitua. Viihteellisissä sovelluksissa kannattaa myös erityisesti panostaa erilaisten asioiden mittaamiseen. On hyvä tietää esimerkiksi kuinka kauan aikaa sovellusta käytetään, mitkä ovat sovelluksen käytetyimmät ominaisuudet. Ymmärtämällä asiakaspolun sovelluksen käytössä, sitä voi päivittää ja kehittää sen mukaisesti. Isoja muutoksia ei kannata kuitenkaan tehdä kerralla, sillä se saattaa säikäyttää kanta-asiakkaat. Markkinoinnin tärkeyttä ei saa unohtaa, oli kyseessä sitten viihde- tai hyötysovellus. Hyvä käytettävyys, luotettavuus tai viihdyttävä tarina auttavat viidakkorummussa, mutta ensin täytyy löytää ne, jotka aloittavat viidakkorummun. Sovelluksia voi markkinoida monella eri tavalla ja kannattaakin panostaa siihen huolellisesti. Lähes jokainen menestyssovellus – poikkeuksia tietysti on – on ollut tähän asti ilmainen tai ainakin jonkinlainen kokeiluversio siitä on maksuton. Se alentaa kynnystä ladata sovellus puhelimeen ja ainakin kokeilla sitä. Mikäli käyttäjä ei ole täysin varma siitä, onko tämä kyseinen sovellus se oikea vaihtoehto, saattaa käyttäjä siirtyä automaattisesti latauslistalla eteenpäin, sillä tarjontaa on paljon. Menestyneeseen sovellukseen ei ole yhtä tiettyä kaavaa tai tapaa. On tärkeää määritellä ensin oman projektin osalta, minkälaista menestystä haetaan ja mitkä ovat tavoitteet. Menestys voi tarkoittaa monelle ihmiselle eri asiaa ja maailman suosituimpien sovellusten joukkoon ei ole helppo päästä. Maailmanlaajuiseen menestykseen tarvitaan joko paljon työtä tai erittäin paljon onnea.

Viihdesovellukset