Menestyvän yrittäjän ABC

Menestyvän yrityksen perustaminen on monen unelma, mutta miten se oikeastaan tehdään? Takuuvarmaa reseptiä menestykseen ei tietenkään ole, muuten se olisi jo kaikkien tiedossa. Mutta aivan sokkona ei matkaan kuitenkaan tarvitse lähteä, sillä useat menestyneet yrittäjät jakavat mielellään vinkkejään. Tämä on mukavaa siitäkin syystä, että parhaiten oppii yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta jokaista erehdystä ei tarvitse kokea itse.

Yritystä perustettaessa ja alaa valitessa kannattaa pohtia muutamaa peruskysymystä.

  • Mikä on minun lahjakkuuteni? Mitä osaan niin hyvin, että voisin tehdä sitä työkseni?
  • Riittääkö minulla intoa kehittää itseäni ja kehittyä työssäni rajattomasti?
  • Onko miettimälleni palvelulle / tuotteelle riittävästi ostajia tai vastaanottajia?

Kun mietit vastaukset näihin kysymyksiin, on sinun jo helpompi luoda yrityksellesi strategia. Seuraavaksi sinun tulisi miettiä, mitkä ovat yrityksesi lyhyen tähtäimen markkkinat, joiden avulla kartutat kokemusta ja saat laskut maksettua. Toinen vaihe on miettiä, mitkä ovat keskivälin markkinat eli missä haluat menestyä yrityksesi kautta kahden tai viiden vuoden kuluessa. Mieti myös, mikä on sinulle ja yrityksesi menestykselle tärkeää pitkällä aikavälillä, eli noin 5-15 vuoden kuluessa. Tämä on se, miten luot ja jaksotat urasi yrittäjänä.

2

Yritystoimintaa voi tutkia kolmesta eri näkökulmasta. Voit pohtia yrityksesi sisältöä, prosesseja tai tiedottamista. Sisältö tarkoittaa sitä, mikä on yrityksen todellista ydinsaamista. Sen tulisi vastata kysymykseen, mitä yritykseni tekee? Prosessi taas tarkoittaa sitä tapahtumaa, jossa osaamisesi täyttää jonkun ulkopuolisen tarpeen. Se voi siis olla vaikka asiakaskohtaaminen, jota muokkaavat tietyt säännöt ja periaatteet. Tiedottaminen on oikeastaan markkinointia. Sinulla on osaamista, yrityksesi on kanava sen myymiseen ja jakamiseen, mutta potentiaalisten asiakkaiden täytyy saada tietää tästä mahdollisuudesta. Markkinointia varten kannattaa luoda kunnollinen strategia ja tässä voi hyödyntää ammattilaisen neuvoja, ne saattavat pitkällä tähtäimellä säästää sinulta paljon rahaa ja vaivaa. Sillä, usko tai älä, Facebook ei ole ainoa tai edes tehokkain markkinointikanava suurimmalle osalle yrityksiä. Tiedottamisessa kannattaa olla uskollinen omalle tyylilleen, näin erotut massasta ja annat rehellisen kuvan osaamisestasi ja yrityksestäsi. Tekemisen tulisi myös olla hauskaa.

Menestyäksesi yritysmarkkinoilla sinun ei tarvitse olla minkään edellä mainitun osa-alueen ammattilainen. Neuvoja ja apua on saatavilla, on muiden yrittäjien kirjoittamia kirjoja ja blogeja, youtube-videoita ja tietenkin palkallista apua. Sinun täytyy kuitenkin sisäistää se, mitä kaikkea täytyy tehdä, jotta osaat tarvittaessa pyytää apua. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että olet alusta asti ollut itsellesi rehellinen ja muodostat yrityksesi sellaisen osaamisen tai tuotteen ympärille, johon itse uskot.

Moni menestyvästä yrityksestä unelmoiva ei ehkä löydäkään itsestään tarvittavaa määrää tahtoa ja intohimoa. Unelma on eri asia kuin sen toteuttaminen. Yrittäjän alkutaival on raskas, takeita onnistumisesta ei ole ja vastoinkäymisiä ja epävarmuutta täytyy oppia sietämään. Toki se on myös hauskaa ja palkitsevaa, on uskomattoman vapauttava tunne tehdä töitä joita todella rakastaa. Tärkeää olisi oppia nauttimaan matkasta ja palkita itseään välietappien saavuttamisesta, näin muistat myös huonompina hetkinä ne joskus taas edessä odottavat paremmat ajat. Riippuen yrityksesi tuottavuudesta palkinto voi olla vaikka parempi kello, auto tai asunto.

3

Yrittäjä ei tunne samalla tavalla työaikoja kuin jollekin toiselle työskentelevä. Siksi onkin tärkeää pitää huolta omasta jaksamisestaan. Tähänkin auttavat selkeästi määritellyt välitavoitteet, ja ennen niitäkin voit asettaa pienempiä tavoitteita joiden saavuttaminen kannustaa jatkamaan. Yrittäjänä sinun täytyy oppia kehumaan itse itseäsi, sillä palautetta tulee muilta harvakseltaan.